CV René Hartman

Ik ben opgeleid tot ingenieur Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft en werkte in de industrie (General Electric Plastics, Ericsson, KIW) op het raakvlak tussen productontwikkeling en marketing. Bij InnovatieCentra/Syntens was ik werkzaam als consultant, projectleider, teamleider en vestigingsdirecteur. Aan de Vrije Universiteit begeleidde ik startende bedrijven, voordat ik in 2004 mijn eigen adviesbedrijf startte.

Samen met Marenthe de Bruijne ben ik oprichter van Innovatiewerkplaats, waar we ons specifiek richten op opleidingen en trainingen voor overheden. Ik ben ongeveer de helft van de week werkzaam bij Innovatiewerkplaats, de andere helft werk ik als zelfstandig adviseur voor bedrijven.

Mijn passie ligt bij the fuzzy front end van innovatie, hoe vind je nieuwe impulsen voor business en samenleving. Hoe vertaal je trends naar concrete kansen voor je bedrijf, voor je team, voor een nieuwe strategie? Ik gebruik methoden uit drie domeinen, nl. Creative Problem Solving, Design Thinking en Innovatiemanagement. Ik heb innovatieteams van o.a. DAF trucks, VGZ en Microsoft NL opgeleid in het toepassen van creatief denken voor innovatie. Ik begeleidde grote brainstorms (> 100 personen) bij o.a. AB-Inbev, ABP, Innoversum en RIVM. Ik begeleid managementteams en projectteams op heidagen, om concrete, complexe vraagstukken op te lossen of bij het bedenken van nieuwe business voor de toekomst.

Recent werkte ik o.a. voor: AB Inbev, Alpro, Arcadis, Artex, Atlant, Boek.be, Bridgestone, Centrum Ronde Van Vlaanderen, CIIC Sydney, COCD, DAF Trucks, Devos&Lemmens, EK Service Group, EU Research Council, Eurosonic/Noorderslag, GBO innovation makers, Gemeentes Amsterdam, Arnhem, Leiden en Rotterdam, GreenHat, Inalfa sunroofs, Innovam, INretail, Janssen Pharma, Lagarde Groep, Microsoft, Mijnwater, Nationale Politie, Natuurmonumenten, Philips, PON, Rabobank, Sanoma Publishers, Schiphol Airport, Studio 100, Taalunie, Thetford, TNO, Umicore, universiteiten van Antwerpen en Maastricht, Voestalpine. 

Voor Flanders District of Creativity heb ik de GPS toolkit ontwikkeld, een methode om binnen bedrijven te brainstormen over innovatie (zie: https://www.flandersdc.be/nl/gids/tools/gps). Van deze GPS zijn inmiddels ca. 8.000 exemplaren verspreid naar Vlaamse bedrijven.

Ik ben co-auteur van twee boeken: ‘Toekomstonderzoek voor organisaties’ onder redactie van Patrick van der Duin en ‘Creatieve Stromingen’ onder redactie van Roger de Bruyn.